יום רביעי, 13 במרץ 2013

דפקת פרקים - ארטריטיס

דפקת פרקים - ארטריטיס

מהי מחלת דפקת פרקים (ארטריטיס)? דלקות מפרקים הן קבוצת מחלות הגורמות נזק למפרקים סבל וכאבים. ניתן למנות כמאתיים מחלות שונות יכולות לגרום לדלקת מפרקים בצורות שונות, כאשר ההופעות הנפוצות ביותר של דלקת מפרקים הן של דלקת מפרקים ניוונית (osteoarthritis) ושל דלקת מפרקים שיגרונית (rheumatoid arthritis). מחלות הגורמות לדלקת מפרקים יכולות להיות מחלות אוטואימוניות. דלקות מפרקים נחשבות לגורם המוביל לנכות באוכלוסייה מבוגרת מ 65.

כמה סוגים של דלקות מפרקים קיימות?

ניתן למנות כמאתיים מחלות שונות יכולות לגרום לדלקת מפרקים בצורות שונות, כאשר ההופעות הנפוצות ביותר של דלקת מפרקים הן של דלקת מפרקים ניוונית (osteoarthritis) ושל דלקת מפרקים שיגרונית (rheumatoid arthritis). מחלות הגורמות לדלקת מפרקים יכולות להיות מחלות אוטואימוניות, מחלות על רקע שקיעת גבישים במפרקים ומחלות זיהומיות שונות לרבות דלקת מפרקים זיהומית. דלקת מפרקים ניוונית יכולה להתפתח בעקבות טראומה גופנית או זיהום במפרק או על רקע שימוש מרובה במפרק או גיל מבוגר.

כיצד מאבחנים דלקות פרקים?

דפקת פרקים-באבחון כאב מפרקי מבדילים בין כאב הנובע מהמפרק לכאב הנובע ממבנים אחרים ובין כאב דלקתי לכאב אחר.
אבחון דלקת מפרקים מתחיל בלקיחת אנמנזה מקיפה המבררת את סוגי התסמינים, חומרת וזמן הופעתם ומיקומם. תסמינים שכיחים בדלקות מפרקים הם כאב, נוקשות מפרקית, עייפות וחוסר יציבות מפרקית. 
הבדיקה הפיזיקלית כוללת את המפרקים הכאובים וכן מחפשת אחר סימנים אחרים (כמו חום ופריחה) היכולים להעיד על בעיה סיסטמית. בבדיקת המפרקים תרים אחרי סימנים שונים כמו סימני דלקת (נפיחות, אדמומיות, חום מקומי ורגישות), שינויים מבניים במפרקים ובסמוך להם וכן מעריכים את טווחי התנועה האקטיבים והפסיבים של המפרקים ואיכותם. זיהוי קרפטציות (תחושת או רעשי חיכוך מחוספס מהמפרק) למשל יכול להקל בזיהוי מבנה פגוע במפרק.
בדיקות דם במטרה לחפש מרקרים המעידים על סימני דלקת כגון: CRP (חלבון המיוצר על ידי תאי הכבד, במהלך התגובה הדלקתית ומהווה סמן ניבוי לדלקת מערכתית.) שקיעת דם=כאשר היא מוחשת גורמת לתאי הדם האדומים לשקוע במהירות רבה יותר. מעידה על מצב דלקתי כללי, ועוד מרקים ספציפיים...

איזה טיפולים פרמקולוגיים קיימים?

הטיפול בדלקת המפרקים תלוי באבחנה ומציאת הגורם לדלקת. טיפולים נפוצים בדלקות מפרקים כוללים פיזיותרפיה ופעילות גופנית וכן תרופות נוגדות דלקת שונות, כגון: מדכאי דלקת שאינם סטרואידים ותרופות קורטיקוסטרואידים או מכוונות למחלות מסוימות כמו תרופות המדכאות את המערכת החיסונית או כאלו המפחיתות את רמת חומצת השתן בדם (לטיפול בשיגדון).

ממה כדי להימנע בתוכנית התזונה?

* מזון חריף, ירקות סולניום (עגבנייה, פלפל, חציל ותפו"א)
* קפה ואלכוהול
* סוכר ופחמימות פשוטות (כלחם לבן)
* מזון מתועש ומעובד (מונו סודיום גלוטאמט, שומן צמחי מוקשה, חומרים משמרים) ותזונה נטורופתית אישית המותאמת באופן אישי.  

ממה מומלץ לנו בתוכנית התזונה?

רכיבי תזונה אלו בעלי השפעה נוגדת דלקת מוכחת (שונים באופן השפעתם ולכן מומלץ לצרוך מרובם פרוס לאורך כל היום):
* אומגה 3- דגי ים צפוניים (סלמון, טונה, מקרל, הליבוט) או זרעי פשתן טחונים (ביוגורט או בסלט)
* מיץ גזר סלרי וסלק
* שמן זית
* שום ובצל טריים (חופן פטרוזיליה יטפל בריח)
* כורכום 

אילו תוספי תזונה מומלצים?

למרות ישינו הצורך לתאם את התוכנית פרט, באופן כללי ניתן להמליץ על: 
* גלוקוזמין כרונדריטין - במחקרים רבים נמצא והוכח כיעיל לטיפול בפגיעה במפרק לרבות דלקת מפרקים. 
*ויטמין B6 - בכ80% מהסובלים דלקת מפרקים נמצא חוסר ויטמין זה.
צמחי מרפא: Eleutherococcus senticosus ג'ינסנג סיבירי

תגובה 1: